أو

الدخول بواسطة حسابك بمواقع التواصل



https://adlat.net/showthread.php?t=365383
401 2
#1

افتراضي (اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)

(اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)


(اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)
اسفه والله يا جماعه هديلى كتير مبدخلش بس الامتحنات والدرسه وكده بس اهو خلاص خلاصت واخت الاجازه وجيبلك النهارده موضوع مهم واتمنا حسن استمعكم
بعنوان (اللي اللي فات خلاص نبدا من جديد بقاال10 الاواخر من رمضان)
(اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)
بكره مع آذان المغرب هنكون دخلنا فعلياً في ليلة ٢٠ إن شاء الله ....


١٠ نقاط مُختصره وسريعه ومُحدّده (اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)

١- ليلة القدر سُمّيت هكذا لإنها تُقدّر فيها مقادير العباد السنويه (اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)
ادعوبالتوفيق والسعادة والعافية والنجاه ..

٢ - ليلة القدر بعبادة ٨٤ سنه.... ليله واحده ب ٨٤ سنه عباده ...الساعه في ليلة القدر ب ٨ سنين عباده.. والدقيقه ب ٥٠ يوم عباده (اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان) ....فأين المُشمّرون. (اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)


٣- مفيش أي دليل شرعي ثابث صحيح عن النبي صلي الله عليه وسلم ... ولا احد من الصحابه ... ولا سلف الامه ... يُجزم ( وحط علي كلمة يُجزم ده خمسين خط ) إن ليلة القدر ليله ٢٧ ....... كل اللي انت بتسمعه ده عباره عن إجتهادات من بعض الفُقهاء بدون دليل (اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)... والأثر الوارد عن الصحابيّ أُبيّ ابن كعب رضي الله عنه إن ليلة ٢٧ هيا ليلة القدر كان الظاهر من مقصود كلامه إنها كانت ليلة ٢٧ لتلك السنه وليست في كل السنين (اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)

٤- معلوم وثابت ومتواتر إن ليلة القدر تتنقّل وليست ثابته ... سنه تبقي ٢٥ .. وسنه تبقي ٢٧ .. وسنه تبقي ٢٩ .. وسنه تبقي ٢٣(اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)(اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)

٥-خطأ كبير وخلل عظيم ... إنك تجتهد ف القرآن والقيام والدعاء واعمال الخير ف الليالي الوتريه فقط (21 _ 23_25_27_29) وتتكاسل وتتراخي ف غير هذه الايام ... انت كده عملت بالظبط زي اللي عنده امتحان ف 10 دروس فذاكر 5 منهم بس ودخل الامتحان (اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان) ....أبسط قواعد المنطق بتقول إنّه لايمكن يجيب الدرجه النهائيه ف الامتحان لانّه أكيد هيجيله سؤال من الدروس اللي مذكرهاش(اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)

بالإضافه إلي إن فيه أقوال مُعتبره عن بعض الصحابه وبعض السلف وبعض فقهاء الأمّه أن الليالي الوتريه قد تكون ( ٢٢ _ ٢٤_٢٦ _٢٨ ) لإن طريقة حساب العرب زمان كانت مختلفه عن طريقة حسابنا اليوم .....ولكن المشهور والراجح ان الليالي الوتريه هيا الليالي الفرديه ...... المهم ما عليك إلا أن تجتهد في العشره كلهم فردي وزوجي إبتداءاً من الليله(اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)

٦- متسخّرش طاقتك ومجهودك في الانشغال بليلة القدر هتكون يوم كام ...ولا تشغل نفسك بعلاماتها ... سخّر جهدك وطاقتك في إنك تشتغل ال ١٠ ليالي دول وكأنهم أخر ١٠ ليالي ليك في
الدنيا .... وليلة القدر تطلع زي ما تطلع (اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)(اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)

٧- لو كنت من الناس الل فرّطوا وضيّعوا من أول رمضان ...أو لو مكنتش لسه بدأت أصلاً ...لسه عندك فرصه متضيّعهاش... يقول ابن تيمية
(اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)( العبرة بكمال النهايات لا بنقص البدايات(اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)(اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان) لو مش هتعدّي مع النّاس الل هتعدّي الأيام ده هتعدّي إمتي ؟؟؟؟ (اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان).....إنقذ ما يُمكن إنقاذه.......قال أحدهم ( حُسن الختام خيرٌ من حماسة البدء (اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)


٨- لو مرتبط ببرنامج مُعيّن من أول رمضان ... خليك ماشي عليه .... ولو قدرت تزود الجرعه شويه بها ونعمه ... مقدرتش خليك علي اللي انت ماشي فيه (اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)

٩- دلوقتي جهّز ورقه وقلم واكتب فيها حاجاتك ورغباتك ودعواتك .... حاول ما تكتّرش .. خليهم ٤ أو ٥ حاجات علشان تركّز عليهم ... وافضل ادعي بيهم من الليله .. وتحرّي أوقات الإجابه وخصوصا الثلث الاخير من الليل .. وماتدعيش بلسانك ادعي بقلبك وحاول تبكي وانت بتطلب الحاجه ( اصنع قدرك بنفسك ) ...... قال ابن عبّاس رضي الله عنه ( للعبد مع الله قدران ... قدر بالدعاء ... وقدر من غير الدعاء (اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)

١٠- للشباب والبنات .. ابتداء من مغرب غداً لو عرفت تعتكف في المسجد من بعد التراويح لحد الفجر يبقي تمام أوي...إعتكافك في المسجد بعيد عن الاختلاط بالناس هيساعدك علي إتيان العشر الأواخر بشكل مختلف(اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)(اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان) .....( ولو قررت تعمل كده سيب تليفونك في البيت (اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان) علشان لو خدته معاك الشيطان هيخليك تفتح نت في المسجد ويبوّظ عليك الل بتعمله )

نتعب ياجماعه ... نتعب ياجماعه ... نتعب ياجماعه (اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)

يقول ابن الجوزي رحمه الله ( إن الخيل إذا شارفت نهاية المضمار بذلت قصارى جهدها لتفوز بالسباق .. فلا تكن الخيل أفطن منك .. فإنما الأعمال بالخواتيم ..فإنك إذا لم تحسن الاستقبال ..لعلك تحسن الوداع ) (اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)(اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)


(اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)

واذا عجبكم الموضوع اوعه تنسه التقيم




سلام يا عثلات

#_ميمى_دودو_عدلات
(اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)
(اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)



إظهار التوقيع
توقيع : ميمى دودو
#2

افتراضي رد: (اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)

بارك الله فيكِ وافادك
إظهار التوقيع
توقيع : أم أمة الله
#3

افتراضي رد: (اللي فات خلاص نبدا من جديد بقا ال10 الاواخر من رمضان)

مشكورة ياقمر
بارك الله فيكِ
وحمد الله على السلامه

إظهار التوقيع
توقيع : ام مالك وميرنا


قد تكوني مهتمة بالمواضيع التالية ايضاً
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى
فهم النفسيات بين الزوجين نٌےـجَےـوِى ٱلجَےـزٱئريّےـة31 فن الاتيكيت والتعامل مع الآخرين
اشعاري الحزينة تحت ضوء القمر وختمها بدمي lara well المنتدي الادبي
روايه احببت مجرماً كامله بدون تقطيع #بقلمى وغارت الحوراء أقلام عدلات الذهبية
قصة حقيقية مؤثرة جدااااا عن الصداقة جزائرية تركية قصص - حكايات - روايات
رسائل فراق , رسائل حزينة جدا جدا عن الفراق , مسجات فراق الحبيب حزينه مصرية Marwa El-shazly رسائل وتوبيكات


الساعة الآن 10:18 AM


جميع المشاركات تمثل وجهة نظر كاتبها وليس بالضرورة وجهة نظر الموقع


التسجيل بواسطة حسابك بمواقع التواصل